Rilkes Rummelige Toner

Jeg arbejder for øjeblikket med en kommende udgivelse. Denne gang drejer det sig om kompositioner til digte af den tyske poet Rainer Maria Rilke (1875 -1925).

Jeg stiftede bekendtskab med Rilke da jeg i sin tid spillede skitser til EneRum for Neal Ashley Conrad Thing (proustekspert/croque monsieur-medvært). “Det minder mig om noget”, udbrød han og straks efter var han forsvundet ned i sit bibliotek. Han vendte tilbage med en digtsamling af Rilke. Jeg læste. Forelskede mig fuldstændigt. Noget genkendeligt. Noget dybt poetisk-romantisk og samtidig væsens-essentielt jeg altid har søgt og følt mig beslægtet med.

I første omgang var det hans “Breve til en ung digter”, som i den grad formfuldente mine tanker omkring EneRum. Hans ukuelige tanke om kunsten som hvilende på et alenerum. Plads omkring tanken, -rum omkring følelsen. Uden andres indblanding fødes det autentiske jegs udtryk.

Nu kom digtene svævende -oversat af Thorkild Bjørnvig efter 20 års hårdt arbejde med transformationen tysk-dansk. Svært fattelige og dog helt præcise i stemning og musikalitet.

Jeg bevæger mig fra EneRummet til igen at spille med andre musikere. Det har været en sand fornøjelse! Martine Madsen, som jeg også spiller med i Den Gamle Sangskat spiller el-guitar, Per Worm akustiske guitarer og Mads Andersen spiller trommer.

Det er min ambition at introducere en ny koncertform. Så må vi se om det får ben at gå på. Jeg kalder det cirkelkOncerten og handler i al sin enkelhed om at skabe rum om musikken. Musikken i centrum. Musikerne i inderste cirkel og publikum i en eller flere cirkler udenom. Det meditative og stille udtryk fra EneRum fastholdes. Dermed søger jeg passende koncertrum. F.eks ville østerlars rundkirke på Bornholm være perfekt!

Jeg vender tilbage med mere info om release osv . senere.

Nyd foråret. Sommeren. (efteråret, vinteren, foråret, sommeren, efteråret, vinteren…den evige cirkel:))

Kærligst

Sara